Over

Over het schilderij “Het Joodse Bruidje”

Wat direct opvalt bij dit grote schilderij, is dat het buitengewoon grof is geschilderd. Bij sommige delen moet je afstand nemen om te kunnen zien wat het precies voorstelt. Rembrandt liet met dit werk alle conventies los: hij kraste en smeerde erop los.
Rembrandt schilderde Het Joodse bruidje dateert uit de jaren 1665-1669,  laat in zijn carrière. Hij liet in deze fase alle conventies los. Hij boetseerde met zijn verf, kraste erin met de achterkant van zijn penseel en smeerde de verf uit met een paletmes. Als een brute, grove ploert. Vincent van Gogh viel 200 jaar later voor de intimiteit van het schilderij, dat een liefdevol moment laat zien tussen een man en een vrouw. Daarbij voelt het aan alsof we stiekem aanwezig zijn bij een heel persoonlijk moment waar we eigenlijk niet bij horen te zijn.

Exotische uitdossing
We zien een stel waarbij de man de vrouw liefdevol aanraakt. Het stel heeft exotische kleding aan uit een andere tijd dan van Rembrandt. De twee gaan op in het moment en in elkaar. Inmiddels weten we dat het schilderij een afbeelding is uit het Bijbelverhaal van het echtpaar Isaäk en Rebekka. Zij gaan wonen in een vreemd land. Isaäk doet zich hier voor als de broer van Rebekka, om te voorkomen dat hij wordt vermoord en dat zijn beeldschone vrouw in handen valt van soldaten.


Over 1 van de vele zelfportretten van Rembrandt:

Het zelfportret met twee cirkels
Op dit late zelfportret uit 1665 toont Rembrandt zich als kunstenaar. Hij draagt een voor schilders kenmerkende baret. In zijn linkerhand houdt hij diverse schildersattributen: een palet, kwasten en een schildersstok. Het gezicht is heel gedetailleerd geschilderd, terwijl het gewaad, het palet en de baret geschilderd zijn met de extreem losse toets die zo kenmerkend is voor zijn late schilderijen. De extreem losse toets laat precies zien wat Rembrandt wilde zijn: een genie die uit de losse pols een meesterwerk schilderde. De twee volmaakte, in een vloeiende beweging geschilderde cirkels zijn ongetwijfeld het symbool voor het artistieke meesterschap van Rembrandt.


Over het Rembrandthuis

In het Rembrandthuis zijn dit jaar meerdere tentoonstellingen gepland:

Rembrandts Social Network – familie, vrienden en relaties,
vanaf 1 februari tot en met 19 mei 2019

Rembrandt had gedurende zijn leven goede vriendschappen opgebouwd. Tijdens de tentoonstelling Rembrandts Social Network – familie, vrienden en relaties maak je onder anderen kennis met jeugdvriend Jan Lievens, kunstkenner Jan Six, redder Abraham Francen en de familieleden van Rembrandt’s vrouw Saskia Uylenburgh.

De tentoonstelling Inspired by Rembrandt
van 7 juni tot en met 9 september 2019
In deze tentoonstelling zie je prenten van voorlopers, tijdgenoten en moderne kunstenaars die zich door Rembrandt hebben laten inspireren.

De tentoonstelling Laboratorium Rembrandt
vanaf 21 september 2019 tot en met 16 februari 2020
In deze tentoonstelling wordt de techniek uitgelegd van zijn schilderkunst. In een laboratoriumachtige setting kom je erachter op welke manier de kunstenaar schetste en speelde met kleur en licht.


Over het Rembrandt jaar

Dit jaar wordt het 350ste sterfjaar van Rembrandt gevierd op velerlei wijze.
Zo doet het Rijksmuseum dit vanaf 15 februari met Alle Rembrandts. Voor het eerst in de geschiedenis zal het museum alles van Rembrandt uit de eigen collectie laten zien: 22 schilderijen, 60 tekeningen en 300 etsen. In de zomer volgt Lang Leve Rembrandt, waarvoor het publiek werk mag inzenden. In juli start een onderzoek naar De Nachtwacht, die op zaal zal worden gerestaureerd. Waarna het museum het Rembrandtjaar in oktober afsluit met Rembrandt-Velázquez.



Over de werkgroepen van stichting “de Nachtwacht van Emmen” 

Alvorens de eerste penseelstreek op het doek kan worden gezet hebben een aantal enthousiaste vrijwilligers al gedurende langere tijd zich bijna dagelijks ingezet. Deze bevlogen vrijwilligers houden zich o.a. bezig met de verbouwing van het Savannehuis, het werven van sponsoren en fondsen, de inrichting van het Savannehuis, financiële- en juridische zaken, PR en communicatie en wellicht het meest belangrijk: het creatieve gedeelte van het project. Dit alles onder de bezielende leiding van een projectleider. Voor alle genoemde zaken zijn werkgroepen ingesteld en graag stellen we deze aan u voor:
* Gerrit Posthuma, bouw
* Henk Sikkenga, fondsenwerving
* Frans van Woudenberg, financiële- en juridische zaken
* Jaap van der Veen, fondsenwerving
* Rob Wilhelm, PR- en activiteitencommissie
* Harrie Visser, creatief leider
* Janine Renate van de Berg, facilitaire zaken
* Fokke Wester, projectleider, PR- en activiteitencommissie
* Bea Wolters, PR- en activiteitencommissie
* Herry Prinsen, bouw, PR- en activiteitencommissie
* Maaike Zwaagstra, coördinatie en planning vrijwilligers
* Oljusja Woudenberg, PR- en activiteitencommissie
* Anja Kessler, facilitaire zaken


Over Rembrandt van Rijn

Rembrandt Harmenszoon van Rijn (Leiden, 15 juli 1606 – Amsterdam, 4 oktober 1669) was een Nederlandse kunstschilder, etser en tekenaar. Hij geldt algemeen als een van de grootste schilders en etsers in de Europese kunst, en als de meest belangrijke Hollandse meester van de 17e eeuw. Rembrandt vervaardigde in totaal ongeveer driehonderd schilderijen, driehonderd etsen en tweeduizend tekeningen. Zijn werk behoort tot de barok en is zichtbaar beïnvloed door het caravaggisme, (Het caravaggisme is een stroming in de 17de-eeuwse schilderkunst, naar aanleiding van de revolutionaire stijl van de Italiaanse meester Caravaggio.) Dit is opmerkelijk daar hij nooit in Italië is geweest. Zijn bijzondere beheersing van het spel met licht en donker, waarbij hij vaak scherpe contrasten (clair-obscur) gebruikte om zo de toeschouwer de voorstelling binnen te voeren, leidde tot levendige scènes vol dramatiek.

Het oeuvre van Rembrandt wordt door kunsthistorici in vijf periodes ingedeeld, te beginnen met de Leidse periode (1625-1631). Vanaf 1629 begint de ontwikkeling als kunstenaar, waarbij Rembrandt met contrasten begint te werken en zijn belangstelling is gewekt voor de lichtbehandeling; na 1640 treedt een versobering in. In de jaren 1650 zijn penseelstreken duidelijk zichtbaar en de kleuren rijker.

Rembrandt beschouwde zichzelf vooral als een historie- en portretschilder. Hij was een zelfverzekerde man en vervaardigde in alle levensfasen, maar vooral na 1660 zelfportretten welke door iedereen werden bewonderd.
De honderd geschilderde en twintig geëtste zelfportretten geven een opmerkelijk scherp beeld van zijn uiterlijk en een vermoeden van zijn gevoelens; hij beeldde zichzelf af als de apostel Paulus en zette zichzelf in zijn zelfportret uit 1658 neer als een koning uit het Oosten.
Behalve zijn vrouw Saskia van Uylenburgh en zijn zoon Titus van Rijn heeft ook zijn huishoudster/vriendin Hendrickje Stoffels gefungeerd als model.


Over de Nachtwacht

De Nachtwacht is het beroemdste schilderij dat geschilderd is door Rembrandt van Rijn. Het geldt dan ook als een van de meest waardevolle werken ter wereld. De volledige naam van het schilderij is “De compagnie van Frans Banninck Cocq en luitenant Willem van Ruytenburgh maakt zich gereed om uit te marcheren”. Het schilderij heeft lang in de vergetelheid in het donker gestaan. Door het vuil en stoffigheid werd het erg donker en kreeg daarom de naam “De Nachtwacht”. Momenteel is het na een aantal restauraties weer goed zichtbaar. Het hangt in het Rijksmuseum in Amsterdam.

Het schilderij is gemaakt in 4 jaar tijd en was klaar in 1642. Het meet nu 363cm x 437 cm. Oorspronkelijk was het veel groter, maar omdat het moest passen tussen twee deuren in het nieuwe stadhuis van Amsterdam (nu het paleis op de Dam) werd het schilderij op maat gesneden. Ook de hoogte moest worden aangepast.
In de Tweede Wereldoorlog is het schilderij opgerold en werd het voor de Duitsers op diverse plekken verstopt, waaronder in de Staatsmijnen in Limburg. Zwaar beschadigd kwam het de oorlog door. Gelijk na de oorlog vond een restauratie plaats.
Volgens deskundigen staat Rembrandt zelf ook op het schilderij. Een beetje links van het midden tussen een man met een hoed en een man met een helm. Het oog wat net te zien is, zou het oog van Rembrandt zijn.

De mannen op het schilderij zijn schutters. De schutter, zelf ook burger van de stad, beschermde de bewoners. Dat gebeurde in groepsverband, genaamd “de schutterij”. Een schutterij is een vereniging die in de middeleeuwen de stad verdedigde. Schutters zorgen voor orde en rust in de stad. Zij waren bewapend en hielden ’s nachts de wacht en patrouilleerden. De schutterij kun je vergelijken met de politie van nu. Leden van de Schutterij werden vaak geportretteerd, altijd strak en stijf, een geposeerd staatsieportret. Rembrandt doorbrak dit en schilderde de compagnie in actie, alsof ze op het punt stonden op patrouille te gaan. Niet iedereen was destijds gecharmeerd van de voor die tijd flamboyante wijze waarop Rembrandt de compagnie van Banning de Cock en van Van Ruytenburg portretteerde.

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close